Keblinger

Keblinger

Nasi Ayam Penyet

| Thursday, January 13, 2011
Nasi ayam penyet. Nasi dengan ayamnya dipenyetkan. Menu yang kebiasaannya memang sedap jika makan di negeri Johor. Tambahan pula, di Taman Universiti sahaja sememangnya banyak menu nasi ayam penyet. Bagi penulis, ni bukanlah menu kegemaran sangat. Kali pertama penulis menikmati nasi ayam penyet ketika di Restoran Benafe selepas beriadah di taman kebun bunga bersama ahli-ahli KLM yang lain. Terkejut juga penulis. Apa yang dihidangkan ialah nasi, ayam yang penyet, sambal belacan dan ulam-ulam.

"Ini je??kuah-kuah xde??"

Itulah nasi ayam penyet. Sejak dari itu, penulis jarang makan nasi ayam penyet ini walaupun ramai yang menggemarinya. Kerana?kerana penulis bukan boleh makan yang pedas sangat. Nak cicah dengan apa nasi putih tuh?Mestilah ada kuah. Tapi, gara-gara tiada kuah terpaksalah telan dengan sambal belacan yang memang pedas. Berpeluh-peluh juga makan. Sampai terpaksa teguk air 2 gelas. Masuk dalam kereta, pedih je perut. Nak buat macam mana..perut bukan pegi training untuk tahan pedas.

Petang tadi, kak syila menunaikan permintaan penulis untuk dibelanja nasi ayam penyet. Sudah lama tidak merasa. Nak jugak merasa semula. Kami pergi ke Restoran Pinang. Bila menu dihidangkan, nampak sedap. Sambal belacannya memang pedas. Mujur ada sup. Boleh buat kuah. Ayamnya?boleh tahan sedap. Pada masa ini, mungkin persepsi penulis sudah berubah. Nasi ayam penyet sedap!Setibanya di bilik, perut sudah seperti membuat tunjuk perasaan. Meronta-ronta minta dilepaskan. Perut semakin pedih gara-gara pedas sambal belacan. Terpaksa servis perut pula.

Kesimpulannya, kalau dah tak boleh makan pedas, jangan gatal nak makan pedas..
(peringatan untuk diri sendiri..)


4 comments:

{ shafiqabdshukor } at: January 13, 2011 at 10:56 PM said...

kuikuikuikui....

{ Cik Sara } at: January 14, 2011 at 9:37 AM said...

hahaha...
Nasi ayam penyet kat Restoran Pinang lah yang terbaik.. Lagi pedas, lagi sedap.. Minum air sampai 2 gelas, tak kembung perut ke?

{ Ohseumi } at: January 14, 2011 at 10:17 AM said...

Sedapnya ayam penyet~kite suke makan jgk ^_^

{ Wan Muhammad Aizat } at: January 14, 2011 at 11:09 AM said...

Syafiq:ske ko ye..=p
sara:sedap mmgla..tp,seksa gak woo..kembung gak..tp,nk ilangkan pedas..nk wat cmne..
nafisah:mmg ramai yang ske..hehehe..

Post a Comment

 

Copyright © 2010 :::::It's Always About Me::::: Blogger Template by Dzignine