Keblinger

Keblinger

Renungan

| Wednesday, August 25, 2010

@Renungan Ramadhan..Di suatu ptg."mak, adik jumpa ramai xtutup aurat mak..adik nekad nk 'sound' diorg pasni...adik nak betulkan semua org mak.."dengan tenang maknya jwb.."adik, pimpin diri dulu sebelum betulkan org lain ye..dah solat lum?? da byr hutang pak long??"..tersipu-sipu adik terkena panahan petir maknya..Renun...gilah..Everyone thinks of changing the world, but no one thinks of changing himself..(Leo Tolstoy)

- Daripada Abg Nabil,Facebook status update-

Renungan yang sememangnya mengajak semua orang merenung dan mengambil iktibar daripada apa yang ditulis semasa berada di bulan Ramadhan ini. Menarik penyataan ayat ini. Sesuatu yang selalu kita buat sehingga tidak sedar kadang-kadang kita pandang terlalu jauh. Benar, penulis terkesima dengan ayat ini. Jarang sekali kita merenung apa silap kita. Pepatah menyebut,"Kuman seberang laut nampak, gajah menari-nari depan mata,x penah nak nampak".
Adakah kerana kita taksub untuk mengatakan bahasanya kita lah yang terhebat?adakah kerana hendak menunjuk bahawa kita lah yang tau segala-galanya?

Tetapi, ada seseorang pernah berkata kepada penulis,"kalau nak tunggu sempurna baru nak tegur, alamatnya takde sape akan tegur sesiapa". Betul juga. Manusia tidak pernah sempurna lebih-lebih lagi akhir zaman ini. Sebab itulah, kita seringkali diajak untuk mendengar tazkirah yakni peringatan. Peringatan untuk kita supaya tidak lupa. Manusia haruslah saling ingat-mengingati. Hatta belajar sehingga pHd sekalipun, yang bekerja sebagai posmen juga boleh menegur jika ada kesilapan. Tidak salah menegur asalkan kena dengan cara.

Kenapa perlu menegur?
Manusia mempunyai pelbagai kerenah dan pandangan. Ada yang bernas daripada yang lain tetapi ada yang lebih bermanfaat daripada yang lain. Sebagai contoh, soalan yang diajukan kepada ramai orang."Antara sekilo besi dan sekilo kapas, mana lagi berat?"
a) Sama berat
b) 2 kilo lagi berat
c) Saya nak jawab besi tapi jwpn dia mesti kapas

1 soalan tetapi penuh dengan 3 jawapan. Itulah manusia. Setiap manusia mempunyai pandangan tersendiri. Kerana itulah, kita perlu menegur jika terdapat kesalahan tidak mengira pangkat mahupun usia. Cara menegur perlulah dengan berhikmah. Dengan itu, pasti harmoni hidup manusia.

Tetapi, kepada yang menerima teguran,cadangan mahupun kritikan, tidak perlulah melenting. Renunglah apa yang ditegur. Apa yg ditegur kadang-kadang apa yg kita tidak nampak. Jika sehingga 10 kritikan kita terima, fikirlah mana yang sepatutnya kita ambil kisah. Tidak perlu melenting seolah-olah semua orang menghentam kita. Ada yang menegur atau mengkritik kerana sayang dan mahu lihat kita berjaya.


Penulis hanya menulis dan tidak merujuk kepada sesiapa. Ini juga berdasarkan pengalaman penulis ketika berada di UTM yang penuh pancaroba ini. Penulisan penulis tidak mengkritik mahupun menghentam mana-mana pihak. Sekadar berkongsi pandangan ketika waktu pagi yang hening ini.

0 comments:

Post a Comment

 

Copyright © 2010 :::::It's Always About Me::::: Blogger Template by Dzignine