Keblinger

Keblinger

Pendatang asing?

| Sunday, August 15, 2010
Penulis baru sahaja pulang dari Kuala Lumpur ke Johor Bahru. Menaiki bas jam 11.30 mlm dengan bas transnasional di stadium bukit jalil. Ketika diumumkan bas yang hendak dinaiki, hanya penulis sahaja yang bergerak dari kerusi menunggu. Rupa-rupanya sudah ramai di atas bas tersebut. Yang uniknya, semuannya adalah orang Indonesia.

Bagaimana penulis tahu?

Haruslah melalui percakapannya. Bermula daripada tempat duduk pertama sehingga yang terakhir, semuanya dipenuhi dengan orang Indonesia. Gerun juga bila semua mata memandang ke arah penulis pabila penulis menaiki bas tersebut.

"Ini bas nak pergi ke Bandung ka?"cetus hati penulis.

Inilah perasaan berada di kalangan orang asing di dalam negara sendiri. Jumlah pendatang asing yang sudah mencapai angka juta pasti mengundang masalah. Ketika menaiki bas, terasa seperti kurang selamat. Penulis takut juga jika pemandu bas turut bersubahat dan membawa lari entah ke mana. Tambahan pula, ketika berhenti di Machap, semua berjaga seolah-olah mahu menyembunyikan diri daripada pihak berkuasa. Namun, lebih baik bersangka baik. Alhamdulillah, penulis sampai di UTM dengan selamat jam 3.45 pagi.

Teringat ketika di Puduraya sewaktu cuti hari pekerja. Terasa seperti berada di Bangladesh..hihih...

0 comments:

Post a Comment

 

Copyright © 2010 :::::It's Always About Me::::: Blogger Template by Dzignine