Keblinger

Next to Mersing!

| Friday, November 13, 2009
Pada 17hb Oktober yang lalu, penulis berpeluang berjalan-jalan ke Mersing. Penulis sudah lama ingin mengunjungi Mersing dan survey tempat yang sesuai untuk coursemate penulis bercuti-cuti. Penulis telah melihat di internet dan tempat yang menarik adalah di Tanjung Leman. Minggu itu, Epul meninggalkan kenderaan kancil kepada penulis memandangkan beliau ke Kuala Lumpur untuk suatu temuduga. Penulis mengajak rakan baik penulis iaitu Jad dan Yen untuk pergi namun Jad mengatakan beliau ada aktiviti lain pada hari tersebut. Maka, penulis mengajak Sara dan Majidah. Rumah Majidah di Mersing dan pada fikiran penulis, bolehla beraya di rumah beliau.

Kami bertolak pada jam 11 pagi. Penulis ingin survey di area-area Desaru terlebih dahulu sebelum ke Mersing. Terdapat 3 tempat yang harus dipilih. Memandangkan penulis pernah ke Batu Layar, penulis mengambil keputusan untuk melihat-lihat di Tanjung Balau pula. Kami tiba di Tanjung Balau dalam pukul 1230 tengahari. Pantainya agak luas dan agak ramai yang mandi-manda walaupun panas terik. Terdapat notis di situ larangan mandi tetapi orang ramai tidak mengendahkannya. Tempatnya bagi pandangan penulis agak sesuai tetapi harga chaletnya agak mahal dan tidakla terlalu menarik. Jadi, kami mengambil keputusan untuk meneruskan perjalanan. Destinasi seterusnya ialah Mersing. Pantai di Tanjung Balau Penulis & Yen berbual dengan staf di Tg Balau

Sebaik keluar daripada simpang Tanjung Balau, penulis ternampak jarak Mersing iaitu 132km. Penulis agak tersentak kerana tidak menyangka sejauh itu Mersing. Namun, berkat kesabaran dan ditemani oleh 3 orang sahabat yang setia bersama penulis, penulis meredah juga dengan kereta kancil milik Epul. Akhirnya kami tiba di rumah Majidah jam 3 ptg. Perjalanan yang memakan masa 1 jam setengah sememangnya meletihkan. Penulis sempat melelapkan mata seketika di rumah Majidah. Kami dihidangkan dengan ikan asam pedas dan sememangnya penulis memanfaatkan makanan itu sebaiknya. Perut penulis memang tidak berisi sejak dari pagi. Bergambar bersama teko Ayah Pin..?

Setelah berehat dan mengenakan air teh, kami me
neruskan perjalanan. Majidah membawa kami melawat pantai di Mersing tetapi pantai di Mersing kurang menarik. Kerana kesuntukan masa, kami tidak sempat ke tempat yang lebih menarik di Mersing. Akhirnya kami menuju pulang ke UTM. Namun, dalam pemikiran penulis, penulis tetap mahu melihat Tanjung Leman. Bagaimana yang dikatakan cantik tempat itu. Setelah memasuki simpang Tanjung Leman, 26km tercatat. Dengan pemandangan penuh dengan pokok kelapa sawit, penulis agak menyesal kerana merasakan tiada pantai di sini. Sehinggakan pada kilometer ke-4, masih tidak terlihat pantai mahupun pasir atau pokok kelapa.

Namun, segalanya berubah apabila kami tiba di Tunjuk Laut Beach Resort. Ternyata suasana yang menarik dan chaletnya agak cantik. Penulis terpesona dengan keadaan di sini. Chaletnya hanya RM79 untuk 1 malam. Setelah berbual dengan staf resort tersebut, terdetik dalam diri penulis "aku nak bawak jugak kosmate aku dtg sini". Perjalanan dari Mersing ke Tg Leman memakan masa 45 minit. Jam menunjukkan jam 7 malam. Keadaan semakin gelap. Kami mengambil keputusan untuk pulang ke UTM. Dalam keheningan malam dan keadaan yang gelap serta dipenuhi dengan pokok kelapa sawit, penulis sesekali teringat kisah-kisah seram. Nekad untuk pulang dengan selamat, penulis tetap memandu dengan penuh berhati-hati. Setelah 1 jam setengah, kami tiba di Johor Bahru. Apa-apapun, matlamat penulis tetap tercapai untuk survey pantai yang menarik di area-area Mersing. Orang selalu berkata "di mana ada kamahuan, di situ tetap ada jalan". Ini menjadikan kali ke-3 penulis berjalan-jalan 1 hari pada hari sabtu.^_^ Pantai Tanjung Leman