Keblinger

Keblinger

Raya Konvoi SEP 2009~!

| Thursday, October 29, 2009
Lama rasanya tak updatekan blog. Jadi penulis ingin berkongsikan lagi satu pengalaman penulis berada di bumi negeri Johor Darul Ta'zim.

Pada 3hb okt yang lalu, rakan sekursus penulis di UTM mengajak berkonvoi dengan kereta ke rumah rakan-rakan di sekitar Johor. Penghuni tetap negeri Johor cuma ada 3 orang iaitu Wani, Dila & Majidah. Memandangkan rumah Majidah di Mersing, kami mengambil keputusan untuk ke rumah Wani&Dila sahaja. Secara kebetulan, abang kandung Fairuz turut menjemput kami ke rumah beliau maka dengan itu 3 buah rumah menjadi sasaran konvoi kami.

Berkumpul jam 9.45 pagi namun awal2 lagi sudah ramai yang menunjukkan peel masing2. Hanya 1 kereta teguh di check point berkumpul jam
9.45 pagi. Penulis pelik kerana susah sgt untuk tepati masa. Akhirnya jam 10.45 pagi baru kami bertolak dari stesen minyak Shell. 2 buah kancil, 2 buah kelisa, sebuah viva, sebuah proton saga & sebuah kereta proton wira memacu jalanraya di Johor Bahru. 7 kereta untuk berkonvoi dan majoritinya tidak tahu jalan merupakan sesuatu yang amat menarik. Destinasi pertama:Setia Tropika. Apa yang menarik, kami menaiki lebuhraya di haluan yang salah iaitu menuju semula ke skudai. Kami terpaksa membayar RM2.10 di tol Kempas gara-gara tersalah simpang. Aduhai..kenapa susah sgt mencari Setia Tropika??Akhirnya penulis yang mengetuai jentera untuk ke Setia Tropika. Alhamdulillah,kami tiba di rumah abang kepada Fairuz di Setia Tropika jam 1215 tengahari. Melucukan memikirkan perjalanan yang sepatutnya hanya 20 minit memakan masa 1 jam setengah. Kami hanya menghabiskan kuih raya yang terhidang memandangkan jamuan berat masih belum tersedia.

Jam 1245 tengahari, kami seramai 25 orang berangkat ke Kg Melayu Pandan iaitu rumah Dila. Penulis, Sara dan Akmal pernah ke rumah beliau. Tidaklah terlalu sukar untuk mencarinya tambahan pula dengan peta yang sememangnya tidak akan membuat sesiapa sesat bagi yang membacanya. Gara-gara getah pintu tercabut,lebuhraya pasir gudang yang sesak & lampu isyarat 2 kereta terlepas dari landasan sebenar. Kami terpaksa berhenti di The Store untuk menunggu baki 2 kereta. Akhirnya kami tiba jam 1.30 ptg. Hidangan yang disediakan:mee sup,bihun sup,nasi impit,rendang ayam,kuah kacang,tembikai dan lain2. Dek kerana perut semua sudah berbunyi, semua makan seolah tak makan setahun. Agak sedap dan menyelerakan hidangan yang disediakan. Kami siap solat zohor dan membuang apa yang patut sebelum meneruskan perjalanan. Di Rumah Dila

Jam 315 ptg, kami meneruskan perjalanan ke rumah Wani di Simpang Renggam. Akibat jalan yang sesak dan hujan lebat, penulis membuat keputusan untuk mengikut jalan yang lain. Konvoi telah berpecah dan kami setuju untuk berkumpul semula di stesen minyak Shell Sri Putri. Penulis dan kereta proton wira tiba terlebih dahulu. Sebuah kereta mengambil keputusan untuk pulang ke UTM dan tinggalla 6 buah kereta. Setelah semua tiba dan mengisi minyak, kami bertolak jam 4 ptg. Akibat RM2.10 yang melayang untuk membuat u-turn, majoriti ingin menggunakan jalan persekutuan berbanding menggunakan lebuhraya PLUS. Hari raya memang mengundang perasaan sabar. Jalan Senai-Kulai sangat sesak,penuh lampu isyarat dan dalam keadaan hujan. Kerana terlalu lama di jalan raya, penulis mengambil keputusan untuk melalui lebuhraya. Kami tiba di Simpang Renggam jam 530 ptg dan solat Asar di sebuah masjid. Selesai solat, kami terus ke rumah Wani. Alhamdulillah, setelah lama berada di jalan raya, kami tiba di rumah Wani jam 6.10 ptg. Makanan memang sudah terhidang. Soto yang memang menyelerakan perut2 yang sudah lapar.
Di rumah Wani

Kami solat Maghrib dan bersembang2 dengan ibu bapa beliau. Bagi penulis, ibu bapa Wani agak sporting dan mudah mesra. Cuma Wani agak pendiam dan kurang bercerita berbanding ibu bapa beliau. Setelah mengena teh, kami mengambil keputusan untuk pulang ke UTM. Satu hari yang penuh dengan pancaroba dan cabaran memungkinkan semua orang kembali mengenangkannya. Kami bertolak dari Simpang Renggam jam 815 malam. Malam itu, penulis mempunyai 2 jemputan iaitu jamuan raya Bikeone & jamuan raya KLM. Kerana sudah terlalu lambat, penulis memandu dengan agak laju dan tiba di UTM jam 8.45mlm. Setelah bersiap2, penulis terus ke jamuan raya Bikeone dan KLM.

Konvoi raya sememangnya meninggalkan kesan yang mendalam untuk diri penulis dan rakan-rakan. Kita tidak semestinya 100% betul dan sentiasa betul. Ada juga salahnya. Kerana itulah Allah memberi kita rakan-rakan yang sepatutnya bertindak menjadi penegur dan memberi ingatan serta percambahan idea. Apa-apapun, masing-masing merasai satu kenangan yang sukar dilupakan walau pahit untuk ditelan. Perjalanan yang bermula jam 1045 pagi dan berakhir jam 8.45mlm menyimpan pelbagai episod memori. InsyaAllah, penulis akan cuba untuk merancang pelbagai lagi perkara menarik untuk kita sama-sama jadikan memori indah kita sebagai mahasiswa sarjana kejuruteraan elektrik-elektronik perubatan di Universiti Teknologi Malaysia.

p/s: Thank you very much to Fairuz,Dila & Wani kerana menjemput penulis ke rumah. InsyaAllah, penulis menjemput anda semua ke rumah pada masa yang akan datang.^_^

0 comments:

Post a Comment

 

Copyright © 2010 :::::It's Always About Me::::: Blogger Template by Dzignine